╗ Geschiedenis van neon

Wat is dit?

Foto Neon-licht vindt zijn oorsprong bij een onderzoek van George Claude. Hij was op zoek naar een manier om zuurstof uit lucht te isoleren, maar vond in plaats daarvan een simpele manier om de edelgassen argon en neon uit lucht te isoleren. Om een nuttig doel voor deze 'edele' gassen te vinden zocht Claude in de wetenschap en vond daarin de bevindingen van Geissler, Tesla en Crookes, die onderzoek gedaan hadden naar electrische ontladingen in vacuum-achtige situaties.
Dat electrische stromen door gassen heen sturen licht opleverde was op dat moment al ontdekt, dat kan ook al met niet edele gassen, zelfs met zuurstof of lucht. Met waterstof was de lichtopbrengst het aller grootst, maar de weerstand was ook zeer hoog, zodat buizen met een zeer grote diameter gebruikt dienden te worden.


Claude vond in deze onderzoeken een manier om zijn toevallig gevonden elementen neon en argon nuttig te maken, ze waren bruikbaar om licht te produceren als er electrische stromen doorheen gestuurd werden. In 1910 vulde hij een glasbuis met neon en stuurde er een stroom doorheen. Deze buis, tentoongesteld in het Grand Palais in Parijs was de eerste toepassing van neonlicht.


Het duurde nog jaren voor het product neon een betrouwbare lichtbron werd. Pas toen Claude een patent kreeg voor een goede samenstelling en constructie van de electrode kon een goede en betrouwbare lichtbron geproduceerd worden. Met behulp van dit patent begon Claude commerciŰle toepassingen voor het product te zoeken; de eerste neon reclame was voor Packard Motors in Los Angeles in het jaar 1923. Het patent van Claude maakte het in eerste instantie onmogelijk voor anderen om zelfstandig neon te produceren, men kon een franchise nemen van Claude en in 1924 waren er al 14 franchises verkocht voor 100.000 dollar per stuk.


Na het verloop van het patent in 1932 kon iedereen van de gevonden technieken gebruik maken en begon de grote vlucht van de neon als lichtbron in gecompliceerde reclamevormen. Want dat was al duidelijk geworden, neon was de lichtbron waarmee getekend kon worden.


De grote vlucht in het gebruik van neon is vooral te danken aan kunstenaars die in deze vormbare lichtbron grote mogelijkheden zagen, en als gevolg daarvan ook toepassingen werden gevonden in de reclame-wereld. Daarin heeft vooral de ontwikkeling van neon in Amerika een grote rol gespeeld. Want hoewel neon een in Europa ontwikkeld produkt is, blijft neon voor veel mensen de verlichtte vorm van de "AMERICAN DREAM". De eerste neon in de USA was een sign voor het automerk "Packard", waarvoor al snel het verkeer stilstond en de politie zich over de aantrekkingskracht van deze reclamevorm beklaagde.


Later volgden vele neoninstallatie's, de Amerikaanse highway's werden volgezet met futuristische, van veelkeurig neon voorziene reclame-installaties voor motels, benzine-stations, diners, casino's etc etc. Met als hoogtepunten natuurlijk Las Vegas en Times Square New York. Deze laatste plaats was - net als later Piccadilly Circus en zelfs het Rembrandtplein - al een attractie op zich: horden mensen kwamen alleen maar kijken wat voor "nieuwe lichtjes" er nu weer aan de gevels van de gebouwen hingen.
Ook in Nederland maakte het medium neon een dergelijke vlucht door. In de jaren voor de oorlog werd neon veelvuldig toegepast. Zelfs in de oorlog werden op de noodwinkels die in Rotterdam na het bombardement gebouwd werden steevast neon-installaties geplaatst.
1973 was een zwaar jaar voor de neon-wereld; onder druk van de zgn oliecrisis moest al het reclame-licht uit. Een situatie die zeker een jaar geduurd heeft. De jaren daarna kenmerkten zich door een langzame groei van het medium; de effecten van de oliecrisis hadden de producenten van reclame borden en andere reclamevormen zeker geen windeieren gelegd.
De jaren 80 brachten in de vormgeving de hang naar de klare, heldere en daarmee duidelijke vorm terug. Neon was het medium om daarop in te spelen. Ook de herontdekking van neon door kunstenaars (Bruce Nauman, Keith Haring, Mario Metz, Jan van Munster e.v.a) droegen bij tot een grote vraag naar toepassing van neon in reclame-objekten en zelfs weer als pure verlichtingsbron.


Vandaag is neon (opnieuw) niet meer weg te denken als medium in reclame-vormgeving. De plooibaarheid en kleurrijkheid zijn samen met de enorm hoge attentie-waarde een niet te ontkennen communicatie-middel voor iedereen die communiceren wil.


Bron: www.neontime.nl
[ terug... ]Omhoog


ads1

ads2

tip

  • Kijk ook eens bij de links in de linkerbovenhoek.

Oud Grieks

  • Neon komt van het oud Griekse woord. νέος (neos) , wat nieuw betekend.

Woordenboek

  • 'neon o in de dampkring voorkomend, gasvormig element: letters in ~ in neonbuizen

Soorten glas

  • Glassoorten die worden toegepast in het neonambacht zijn: loodglas (VS en Azie), borosilicaat glas (Italie en Spanje) en soda-limeglas (Europa).

Glas maken

  • Verhit Soda en zand tot 1650 graden Celsius, laat het afkoelen tot 1150 en breng het in de gewenst vorm.

Copyright 2002-2017